Mobiliteit

Het verkeer in Landen neemt sterk toe en maakt onze buurten en straten stilaan onleefbaar. Niets doen is geen optie meer. 

Wij maken er werk van!

Onze acties:

• Ontsluitingsweg voor een leefbaar stadscentrum.
• Nieuwe en goed onderhouden fietspaden.
• Begaanbare en goed onderhouden voetpaden.
• Veiligheid en properheid dankzij stadswachten en camera’s.
• Aanpak stationsstraat met concreet stappenplan.

Hoe?

Nieuwe en goed onderhouden fietspaden:
• Grondig herstel van de bestaande fietspaden.
• Wij leggen nieuwe fietspaden aan, zoals voorzien in het mobiliteitsplan. Hiervoor wordt de maximale subsidie gebruikt.

Begaanbare en goed onderhouden voetpaden:
• De bestaande voetpaden maken wij terug 100% in orde.
• Nieuwe voetpaden worden aangelegd en piekfijn onderhouden.
• Deze voetpaden zullen toegankelijk zijn voor iedereen.

Veiligheid en properheid dankzij stadswachten en camera’s.
• Wij maken Landen terug proper:

    ✔Inzetten van stadswachten in onze straten.

    ✔Camera’swaken over onze veiligheid.

    ✔Veegwagens houden de straten proper.

    ✔Via de gemeenschapsdienst worden inwoners met een leefloon ingeschakeld om ons te helpen met het proper houden van onze straten.

• Trajectcontroles in het centrum zorgen voor veiliger verkeer.
• Via de gemeenschapsdienst schakelen we leefloners in om ons te helpen bij het proper houden van de straten.

Aanpak van de Stationsstraat met een concreet en haalbaar stappenplan. Hiermee maken we van de Stationsstraat een aangenamer centrum van onze stad. Met een plan over meerdere fasen zorgen we ervoor dat dit gebeurt zonder extra verkeer in de naburige straten, en met behoud van alle parkeerplaatsen en de circulatie:

• Fase 1 (2025):Kleinschalige aanpassingen stadscentrum:

    ✔Circulatie blijft ongewijzigd, alle parkeerplaatsen blijven behouden.

    ✔Verwijderen van overbodige hindernissen zoals oude lantaarnpalen.

    ✔Zware verkeer wordt uit het centrum geweerd door invoeren van een tonnagebeperking (max 3,5 ton).

    ✔Het laden en lossen, de huisvuilophaling etc….wordt aangepakt. Concrete afspraken worden gemaakt.

    ✔Verhogen van de veiligheid voor fietsers met fietssuggestiestroken.



• Fase 2: vernieuwing Stationsstraat en Marktplein:

    ✔Circulatie blijft ongewijzigd, alle parkeerplaatsen blijven behouden. Hierdoor wordt het verkeer niet verplaatst naar omliggende straten.

    ✔Vernieuwing van de Stationsstraat en Marktplein, van gevel tot gevel. Hierbij komt de stoep op het zelfde niveau als de rijweg.

    ✔Zeer korte uitvoeringstermijn. Hierbij gebeurt de planning, uitvoering en timing volledig in overleg met de handelaars.

    ✔Geen tijdverlies met proefopstellingen !


• Fase 3:

    ✔In 2025 wordt meteen de studie aangevat om Landen uit te rusten met een omleidingsweg (lees verder meer hierover). Door fase 1 en 2 te realiseren geven wij ons de nodige tijd om dit lange termijnplan goed aan te pakken.

    ✔Pas dan wordt de circulatie in de Stationsstraat aangepakt.

    ✔En dit van bij aanvang in overleg met de bewoners en de handelaars.



Ontsluitingsweg voor een leefbaar stadscentrum:
• Wij starten meteen met een studie voor een ontsluitingsweg, die het grote en doorgaand verkeer uit het stadscentrum (en de dorpen) houdt.
Dit is ons plan: tussen de Rumsdorpstraat en de Tiensestraat wordt van de huidig katseiweg een berijdbare weg gemaakt. Deze kan verder doorgetrokken worden over een bestaande verkavelingsweg en langs de spoorweg tot aan het industrieterrein.